Nooit meer opgesloten in de lift

Delen

Nooit meer opgesloten in de lift!

De lift die plotseling stil valt. Deuren die niet meer open gaan. En de passagiers die geen kant meer op kunnen. Het komt helaas nog regelmatig voor. Nog, inderdaad, want binnenkort zal dit waarschijnlijk tot het verleden behoren. Liften worden steeds intelligenter en recent heeft KONE hier in samenwerking met IBM Watson de volgende stap in gezet. Wat houdt dat precies in?

Verbonden met de cloud

In liften zitten sensoren. Deze genereren de gehele dag data. Tot op heden werd er weinig met deze gegevens gedaan, maar dat gaat op korte termijn veranderen!

Om deze data te analyseren worden liften verbonden met de cloud. Deze ontvangt de informatie vanuit de sensoren en vergelijkt het met “normale” gegevens. De lift wordt als het ware vanaf een afstand continu gemonitord.

Zodra er een afwijking wordt gesignaleerd zal de cloud dit opslaan. Komt deze afwijking vaker voor? Dan wordt er een melding naar de onderhoudsmonteur gestuurd. Deze zal de melding tijdens de eerst volgende beurt controleren. Wordt er inderdaad een (mogelijk) defect onderdeel geconstateerd, dan zal de monteur deze na overleg met de klant vervangen. Dit noemen we predictief onderhoud.

Preventief vs. Predictief onderhoud

Preventief onderhoud is vrij bekend, de meeste liftbedrijven voeren op basis hiervan onderhoud uit. De monteur zal op basis van kennis en ervaring met een voorstel komen voor het preventief vervangen van een onderdeel. Of dit onderdeel daadwerkelijk wordt vervangen bepaalt uiteindelijk de klant.

Bij predictief onderhoud wordt er ook preventief onderhoud uitgevoerd. Het grote verschil is dat onderdelen preventief worden vervangen op basis van data uit de cloud. Hierdoor kan het onderhoud efficiënter en nog effectiever worden uitgevoerd.

Betekent dit dat “goede” onderdelen blind vervangen worden? Nee, absoluut niet. Hierin vertrouwen wij nog altijd op de kennis van onze monteur. Een melding vanuit de cloud wordt altijd door hem geverifieerd. Bevestigen zij dat dit onderdeel voor problemen zou kunnen zorgen, dan bespreken ze dit met de klant. Pas na een akkoord van de klant wordt het onderdeel daadwerkelijk vervangen.

Hoe kan dit storingen en opsluitingen voorkomen?

Doordat de lift continu data naar de cloud zendt is het mogelijk geworden om storingen op te lossen voordat ze ontstaan. Functioneert een onderdeel niet goed? Dan zijn we daar al van op de hoogte. Ver voordat dit voor problemen kan zorgen.

Storingen en opsluitingen veroorzaakt door technische mankementen behoren hierdoor dus tot het verleden. Het blijft mogelijk dat de lift door onjuist gebruik in storing gaat, ga daarom altijd zo zorgvuldig mogelijk om met de lift.

Uw lift verbinden met de cloud

In Nederland beginnen wij nog dit jaar met het verbinden van liften met de cloud. Wilt u ook graag uw lift verbonden hebben? Lees dan hier verder.

Nooit meer opgesloten in de lift

Heeft u nog geen 24/7 Connect? Neem dan contact met ons op

Sample form






+31(0)







My query is about *|Installing new equipment in a new building|Repairing or upgrading existing equipment|Installing new equipment in an existing building|Maintenance|Residential Flow in a new building|Residential Flow in an existing building|24/7 Connected Services
Equipment/service type *|Elevators|Escalators|Doors|Advanced People Flow solutions|Other



Wanneer u dit formulier verzendt, verzamelen wij uw persoonlijke gegevens. Raadpleeg onze Privacy Verklaring voor meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens.


Cookies

We gebruiken cookies om de functionaliteit van de site te optimaliseren en om u de best mogelijke ervaring te geven tijdens het surfen op onze site. Als u hiermee akkoord gaat en alle cookies accepteert, hoeft u alleen maar op de knop 'Accepteren' te klikken.