Steeds meer verbonden: de robot butler en app voor blinden

Steeds meer verbonden: de robot butler en app voor blinden

Welke innovaties heeft de liftindustrie de laatste jaren in het bijzonder vooruitgebracht, ook op het gebied van duurzaamheid? In dit artikel vertelt Aad de Graaf, commercieel technisch adviseur bij KONE over hoe liften steeds meer verbonden worden met andere apparaten, bijvoorbeeld met een robot in een hotel en met een app voor blinden en slechtzienden.

A woman who is blind using the BlindSquare application on her mobile phone in front of an elevator, white cane in hand.

De liften van KONE kunnen tegenwoordig niet alleen via internet met elkaar verbonden worden voor efficiënter liftonderhoud, er zijn ook steeds meer mogelijkheden om de lift te laten communiceren met andere apparaten om gebouwen slimmer te maken. Bijvoorbeeld om de doorstroom van mensen prettiger en veiliger te maken, de KONE advanced People Flow solutions.

De KONE DX liften kunnen tegenwoordig ook op systemen van andere bedrijven aangesloten worden. Het KONE Partner Ecosysteem is een groeiend netwerk van innovatieve leveranciers die net als KONE willen zorgen voor de soepelste doorstroming van mensen en de best mogelijke gebruikerservaring in en om gebouwen.

Robots Leo en Cleo

De Graaf noemt als voorbeeld hotel EMC2 in Chicago dat in plaats van een minibar twee robot butlers heeft – met de namen Leo en Cleo. “Via de app van het hotel kun je bijvoorbeeld een colaatje bestellen. Die bestelling gaat naar een van de robots toe en die komt dan naar je toe.” De robot communiceert met de lift en gaat dan naar de juiste verdieping en hotelkamer. Op het moment dat de robot voor je deur staat, krijg je een appje dat hij er is.

“In eerste instantie denk je misschien: wat is de meerwaarde?” zegt de Graaf over deze samenwerking tussen KONE en het Amerikaanse bedrijf Savioke. “Maar dat hotel zit vol, want iedereen vindt zo’n robot bulter hartstikke leuk om mee te maken en het scheelt ook in kosten: overal die koelkastjes aanzetten en laten bevoorraden hoeft niet meer.”

De bezorgrobot wordt behalve in de hospitality branche ook in ziekenhuizen gebruikt om eten, drinken en goederen rond te brengen. Zo kunnen leveringen gemakkelijker getraceerd worden, het verhoogt de productiviteit, verlaagt de arbeidskosten en verbetert de patiëntenzorg.

Blinden en slechtzienden

Een andere toepassing van liften die verbonden zijn met slimme apparaten in de zorg is de samenwerking met Blindsquare, gaat De Graaf verder. Deze gps-app helpt blinden en slechtzienden in 160 landen soepel en veilig te navigeren. Deze app kan dus ook aangesloten worden op een KONE DX-lift.

“In het verleden moesten allerlei systemen gebouwd worden om mensen die niet zo makkelijk op het knopje van de lift kunnen drukken toch zelfstandig door een pand te laten gaan,” zegt De Graaf. “Nu kan je dat heel simpel met een app oplossen.”

Hij benadrukt dat deze connecties tussen liften en andere apparaten niet alleen een mogelijkheid zijn bij nieuwe liften. “Ook bij liften die we moderniseren kunnen we een connectie maken.”

Duurzamer naar boven en beneden

Naast dat het gebruiksgemak toeneemt bij dit soort slimme gebouwen kan de CO2-uitstoot ook omlaag gebracht worden. In het geval van het hotel: twee robots verbruiken minder stroom dan als er minibars moeten staan in alle 195 kamers.

Meer weten over onze innovaties?Lees meerover onze ingebouwde connectiviteit, andere partners waarmee wijslimme oplossingenbedachten of neem contact met ons op over de mogelijkheden.

Cookies

We gebruiken cookies om de functionaliteit van de site te optimaliseren en om u de best mogelijke ervaring te geven tijdens het surfen op onze site. Als u hiermee akkoord gaat en alle cookies accepteert, hoeft u alleen maar op de knop 'Accepteren' te klikken.