Al ruim twintig jaar rijden de monteurs met een voertuiglocatiesysteem, waardoor op elk moment van de dag te zien welke monteur waar in het land is. Dat is handig, want: “Als er ergens een opsluiting is of er is een probleem met een lift dan kunnen we direct zien wie het dichtste bij is,” licht Facility Manager Sam Groen toe.
Hij is ook wagenparkbeheerder en werkt momenteel hard aan de verduurzaming van het wagenpark. Maar de CO2-uitstoot beperken – KONE wil in 2030 helemaal CO2-neutraal werken – bereik je niet alleen door in zuinige auto’s te rijden; je rijgedrag heeft daar veel invloed op.
Veel minder benzine
Sinds medio 2019 levert een nieuwe leverancier het voertuiglocatiesysteem aan KONE en is hier een mogelijkheid bij gekomen: nu kan ook het rijgedrag gemeten worden met eventueel daaraan gekoppeld een competitie- of spelelement. Het systeem beoordeelt je snelheid, hoe hard je optrekt en remt, hoe hard je door de bochten rijdt en hoe lang je stilstaat met de motor aan.
“We proberen onze monteurs zo op een positieve manier te stimuleren zuinig rijden,” vertelt Groen. Het is zijn stellige overtuiging dat dit KONE jaarlijks een mooie besparing op zal leveren. “Als alle 475 monteurs hierdoor bijvoorbeeld 5 procent zuiniger gaat rijden, scheelt dat al snel heel wat liters benzine per jaar.”
Dat tikt niet alleen aan qua CO2-besparing, het vermindert ook de kosten want bewuster rijden betekent waarschijnlijk ook minder schades en bekeuringen. Daarnaast is het voor de uitstraling van het bedrijf goed, aangezien het KONE-logo op de auto’s staat. Dus ook daarom is het goed om netjes te rijden.
Scores vergelijken
Via een app op de telefoon kunnen monteurs hun voortgang bekijken. Elke rit krijgt een cijfer van 0 tot 100, waarbij 100 het beste is. Op een kaartje zie je de route die je gereden hebt. Via kleuren staat aangegeven op welke locatie en tijdstip je zuinig reed (een blauwe route) of minder zuinig (geel of nog slechter: rood). Ook kun je elke week zien op welke plek je staat vergeleken met je collega’s en of je gestegen of gedaald bent.
Op intranet en op de tv-schermen in de kantoren in Den Haag en Veenendaal wordt maandelijks bekend gemaakt wie in de top 3 staan, wie flink gestegen zijn en wie nieuw is in de top 10. Ook zijn er interviews met de winnaars te lezen. “Veel medewerkers vergelijken scores met elkaar en proberen de beste score te behalen,” vertelt Groen.
Geldprijs of teamuitje
Via verschillende pilots wordt nu bekeken wat medewerkers het beste stimuleert om zo zuinig mogelijk te rijden. Een competitie per team of individueel, geldprijzen of wellicht het winnen van een teamuitje.
De eerste maanden konden medewerkers verschillende geldprijzen tussen de €25 en €250 per maand en kwartaal winnen. Nu gaat de strijd om het winnen van teamuitjes: een teamactiviteit naar keuze doen, een lekker ontbijtbuffet of koffie met gebak bij het volgende monteursoverleg.
De pilots zullen aan het eind van het jaar geanalyseerd worden. “Je ziet nu al dat het werkt,” zegt Groen. “Het gemiddeld cijfer ten opzichte van 2020 is gestegen.” Op dit moment staat de beste rijder op 98 punten en de minst goede op 55 punten. Het eerste streven is om iedereen op 80 of hoger te krijgen.
De Facility manager benadrukt: “We doen de competitie vooral om de CO2-uitstoot omlaag te krijgen. De besparing in geld door minder tanken is mooi meegenomen.”