Maximale woonruimte in De BunkerToren dankzij slimme liftindeling

Maximale woonruimte in De BunkerToren dankzij slimme liftindeling

Wie ooit in Eindhoven heeft gestudeerd, kent het wel: ‘de Bunker’. Op dit studentenhonk is een woontoren gebouwd van maar liefst 32 verdiepingen hoog. Met slimme oplossingen zoals hybride besturing en ‘halve’ liften, heeft de eigenaar van dit pand maximale woonruimte en een comfortabele people flow.

Deze woontoren middenin het centrum van Eindhoven heeft 127 huurappartementen, koopwoningen, 3.000 m² kantoorruimte én er is 900 m² bestemd voor horeca. In de parkeergarage onder het gebouw zetten bewoners veilig hun fiets in de stalling of parkeren daar hun auto. Mike de Wit, projectmanager Major Customers & Projects bij KONE, vertelt meer over dit project én de rol van KONE.

Hybride besturing

Liften nemen ruimte in beslag. Maar, je wilt als eigenaar natuurlijk zoveel mogelijk verhuurbare vierkante meters overhouden. Mike legt uit met welke oplossing KONE kwam. “We hebben voor dit gebouw 4 liften geleverd. Eén van de parkeergarage naar de begane grond en 3 liften voor de woningen. Om zoveel mogelijk ruimte te besparen, loopt één van de liften maar tot de 18e verdieping en de andere 2 tot de 32e. Een ongelijk aantal stopplaatsen dus. Dat betekent dat je op de begane grond de juiste lift moet kiezen, afhankelijk van naar welke verdieping je onderweg bent. Vaak werken liften op basis van standaard besturing, je drukt op de knop en één van de liften wordt opgeroepen. Aangezien hier niet alle liften naar alle verdiepingen gaan, hebben we gekozen voor een hybride besturing. Je kiest de verdieping van jouw bestemming op het tableau op de begane grond, en het systeem roept de juiste lift voor jou op. Natuurlijk hebben we vooraf berekend hoeveel liften er nodig zijn voor het aantal mensen. Daaruit bleek dat we met dit systeem prima een halve lift konden uitsparen, zodat daar meer woningen geplaatst konden worden”, aldus Mike.

Puzzelen en schakelen

De samenwerking? Die ging goed. Al blijft het áltijd puzzelen op het eind. Mike: ”Het nadeel van zo’n hoog gebouw is dat al onze liften het hele bouwproces in gebruik zijn, door iedereen. Allereerst moeten we ervoor zorgen dat de liften heel snel beschikbaar zijn. En deze moeten beschikbaar blijven, tot het eind van het proces. Pas dan kunnen wij de eindafwerking doen en de liften opleveren. Dat is altijd even puzzelen en schakelen, maar dat doen we in goed overleg.”

Vooraf aan tafel

KONE denkt dus graag mee over slimme oplossingen. En het liefst al vóóraan in het proces. “Wij kijken naar wat slim zou zijn voor een gebouw. Qua people flow, comfort, ruimte en duurzaamheid. Bij veel projecten worden adviseurs ingeschakeld, terwijl wij als liftspecialist het beste weten wat de nieuwste ontwikkelingen zijn. Gelukkig vragen ontwikkelaars ons steeds vaker vooraf aan tafel samen met architecten. Zo kunnen wij meteen onze expertise inbrengen”, sluit Mike af.

Fotografie: Claudia Angenent

Delen

Cookies

We gebruiken cookies om de functionaliteit van de site te optimaliseren en om u de best mogelijke ervaring te geven tijdens het surfen op onze site. Als u hiermee akkoord gaat en alle cookies accepteert, hoeft u alleen maar op de knop 'Accepteren' te klikken.