Delflandplein in Amsterdam

MVGM en KONE: Samenwerking voor duurzame en vandaalbestendige liftoplossingen in Amsterdam

Op het plein opent een gezellig koffiezaakje haar deuren. Naast de supermarkt en de drogisterij stalt de groenteboer zijn kleurrijke groenten en fruit uit op de stoep. Op de hoek van de straat staan twee agenten. Ze maken een praatje met voorbijgangers, sturen hier en daar iemand weg en verplaatsen een fiets zodat een oudere meneer met een rollator er beter door kan. Ze vertellen dat – hoewel de sfeer vandaag gemoedelijk is – er doorgaans genoeg gebeurt in de wijk om standaard op deze locatie te patrouilleren.

Repareren versus vervangen

Het woongebouw aan het Delflandplein in Amsterdam, eigendom van MVGM, wordt voornamelijk bewoond door studenten. Er zijn twee liften in het gebouw, waarvan er één buiten gebruik is. Muriel Moraal vertelt: ‘Vermoedelijk is de lift door piekbelasting stil komen te staan, bijvoorbeeld door springende mensen. Repareren was een mogelijkheid, maar was erg kostbaar. Dus koos de eigenaar ervoor om twee nieuwe KONE MonoSpace 500DX liften te plaatsen: duurzaam, energiezuinig en vandaalbestendig.’

Anti-vandaal

‘Een vandaalbestendige lift is gemaakt van sterker materiaal en heeft stevige knoppen op het bedieningspaneel’, voegt Moraal toe. ‘Ook bestaat de buitenzijde uit RVS linnenlook in plaats van glad RVS. Dit is minder makkelijk en minder aantrekkelijk om te bekrassen. In dit project zijn er ook extra camera’s opgehangen om vandalisme te ontmoedigen.’

Energie terugwinnen

De DX-liften zijn slimme liften, met ingebouwde connectiviteit. Bovendien zijn de liften met een A-klasse energielabel heel zuinig en zijn ze voorzien van regeneratieve aandrijving. ‘Simpelweg betekent dit dat de energie die vrijkomt wanneer de lift afremt, wordt teruggewonnen’, vertelt Moraal. ‘Deze energie kan als elektriciteit ergens anders in het gebouw weer worden ingezet.’

Vlot en efficiënt

Samen met partner Lift Demontage Nederland (LDN) heeft KONE de twee liften in het gebouw vlot en efficiënt kunnen vervangen. De liften werden één voor één aangepakt, zodat er altijd een lift te gebruiken was door de bewoners. ‘In overleg met bewoners konden we ’s avonds wat langer doorwerken. Mede daardoor en door een strakke planning, was de opdrachtgever bijzonder tevreden met hoe we dit project hebben aangepakt’, vertelt Moraal.

Proactief problemen oplossen

MVGM maakt bij deze liften ook gebruik van de 24/7 Connected Services van KONE. Deze 24-uurs diagnostische dienst verzamelt doorlopend gegevens over de toestand van de liften. Die data wordt gebruikt om proactief problemen op te lossen of onderhoud te voorspellen. Moraal: ‘Als we bijvoorbeeld zien dat deuren langzamer sluiten dan normaal, kunnen we hier op handelen. Nog vóórdat de lift in storing gaat. We zien dat hier steeds meer vraag naar is bij opdrachtgevers, ook omdat zij zelf mee kunnen kijken in het systeem. De 24/7 monitoring geeft veel inzicht om op te sturen in je onderhoudsplanning.

Complimenten over communicatie

Moraal geeft aan dat ze met een goed gevoel terugkijkt op dit project. ‘Het is fijn als je gehoor kunt geven aan specifieke wensen van een opdrachtgever. In dit geval een stevige en robuuste lift die minder makkelijk ten prooi valt aan vandalen. Ook kregen we in het bijzonder complimenten over de communicatie, zowel met de opdrachtgevers als de bewoners. Dat is echt fijn om te horen, want uiteindelijk is dat waar je het voor doet: dat opdrachtgevers en gebruikers blij zijn met het resultaat.’

Cookies

We gebruiken cookies om de functionaliteit van de site te optimaliseren en om u de best mogelijke ervaring te geven tijdens het surfen op onze site. Als u hiermee akkoord gaat en alle cookies accepteert, hoeft u alleen maar op de knop 'Accepteren' te klikken.