Informatie met betrekking tot Rembewaking

Heeft u een lift van vóór 2012 met een geregelde aandrijving? Dan zult u op het keuringsrapport van de lift mogelijk een nieuw aandachtspunt zien met betrekking tot de rembewaking. Wat betekent dit precies én hoe ernstig is het?

Geregelde aandrijving

Mede om stopverschillen te voorkomen worden al jaren geregelde aandrijvingen toegepast bij liften. Een geregelde aandrijving zorgt er onder meer voor dat de lift elektrisch afremt. Pas als de lift geheel tot stilstand is gekomen houdt de mechanische rem de lift op z’n plaats.

Ongecontroleerd bewegen van de lift

Als de mechanische rem is versleten dan stopt de cabine - door de geregelde aandrijving - nog steeds op de juiste verdieping, maar zit deze niet meer voldoende “vast”. Op enig moment kan de lift hierdoor ongecontroleerd in beweging komen. Is uw lift bij KONE in onderhoud, dan controleren wij periodiek de werking en de staat van de rem. Hierdoor is de kans dat de lift ongecontroleerd in beweging komt klein. Desalniettemin adviseren wij een zogenaamde remcontrole-voorziening te overwegen.

Aandachtspunt uit de keuring

Tijdens de periodieke liftkeuring wordt er nu extra gelet op de werking van de rembeveiliging bij liften. Als er geen beveiliging aanwezig is, of als een aanwezige beveiliging niet goed functioneert, dan wordt er een aandachtspunt in het keuringsrapport opgenomen. De eigenaar van de lift wordt dan geadviseerd de beveiliging te laten herstellen of deze alsnog te laten aanbrengen.

Wat kunnen wij hierin voor u betekenen?

KONE heeft recentelijk een “universele” rembeveiliging ontwikkeld welke op meerdere lifttypes toepasbaar is. Deze controleert bij het vertrekken of de remmen opengaan en bij het stoppen of deze weer dichtgaan. Is dit niet het geval, dan zullen de liftdeuren nog opengaan op de juiste verdieping en wordt hierna de lift automatisch buiten werking gesteld. Pas na een controle van een liftexpert kan de lift weer in werking worden gesteld. Deze beveiliging is door het Liftinstituut getoetst en voldoet aan de geldende eisen.

Is dit punt tijdens het keuren van uw lift(en) naar boven gekomen? Dan zal KONE – wanneer wij uw lift(en) in onderhoud hebben - tijdens het eerstvolgende onderhoudsbezoek onderzoeken of deze oplossing mogelijk is voor uw lift(en). Indien blijkt dat dit mogelijk is, volgt hiervoor een aanbieding; u hoeft hiervoor zelf geen actie te ondernemen. Indien hieruit blijkt dat deze oplossing niet geschikt is voor uw lift(en) dan zal hierover nadere informatie volgen; u hoeft hiervoor zelf eveneens geen actie te ondernemen.

Heeft u geen onderhoudsovereenkomst met KONE, maar wilt u wel meer informatie of deze oplossing ook voor uw lift(en) van toepassing is? Vul dan onderstaand contactformulier in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Contact

Wij streven er naar om op werkdagen binnen 48 uur contact met u op te nemen, of op de eerst volgende werkdag na een weekend of feestdag. Snel antwoord op uw vraag? Bekijk dan onze veelgestelde vragen.

Aanvraag sensorlijst










Cookies

We gebruiken cookies om de functionaliteit van de site te optimaliseren en om u de best mogelijke ervaring te geven tijdens het surfen op onze site. Als u hiermee akkoord gaat en alle cookies accepteert, hoeft u alleen maar op de knop 'Accepteren' te klikken.