1. Regelmatig storingen
Een verminderde beschikbaarheid door technische storingen is vaak een eerste signaal. Zelfs de best onderhouden componenten zijn aan slijtage onderhevig en zullen uiteindelijk vervangen moeten worden. Vaak weet uw monteur om welke componenten het gaat of kunt u dit zelf in de meerjarenbegroting bekijken. Heeft u nog geen meerjarenbegroting? Dan stellen we deze graag voor u op.
2. Deuren sluiten niet goed
De deuren zijn één van de meest kwetsbare componenten van de lift. Door verkeerd gebruik of vandalisme kunnen deze voor storingen zorgen. Maar zelfs iets simpels als vuil in de ondergeleiding kan zorgen dat de lift stil blijft staan. Het is dan ook belangrijk om voorzichtig met de deuren om te gaan. Juist doordat deze regelmatig voor problemen kunnen zorgen is dit één van de componenten die wij het meest vervangen. Naast het verhogen van de beschikbaarheid verbetert het vervangen van de deuren de veiligheid en kan zelfs de capaciteit worden verhoogd.
3. De lift maakt lawaai of trilt
Elke lift maakt geluid. Hoe nieuwer, hoe lager het geluid dat deze produceert. Wanneer deze meer geluid maakt dan gebruikelijk - of trilt - kan het een signaal zijn dat componenten aan vervanging toe zijn. Dit kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door de aandrijving. Een rit in de lift hoeft nooit oncomfortabel te zijn. Is de lift ouder dan 15 jaar bespreek dit dan met de monteur of laat een vrijblijvende KONE Care for Life check doen. Deze brengt de status van de lift in kaart en vat dit samen in een rapport met duidelijke adviezen.
4. Drukknoppen of signalering werken niet goed meer
Het bedieningspaneel of signalering zijn ook componenten die wij regelmatig vervangen. Meestal gebeurt dit als de drukknoppen niet goed meer werken, de lampjes regelmatig kapot gaan of wanneer deze beschadigd zijn, bijvoorbeeld door vandalisme.
5. Er zijn stopverschillen
Als de lift niet meer precies op de verdieping stopt noemen we dat een stopverschil. Dit kan voor gevaarlijke situaties zorgen. Zeker oudere bewoners kunnen dan lelijk ten val komen. Vaak duidt een stopverschil op problemen met de frequentieregeling of besturing. Vervanging hiervan is dan vaak de beste oplossing. Vaak is het voordeliger om deze componenten samen (als pakket) te vervangen, omdat ze afzonderlijk vrij kostbaar zijn.
6. Het interieur is verouderd
Een laatste component dat voor u als lifteigenaar zichtbaar is, is het interieur. Ook wel cabinebekleding genoemd. Deze kan beschadigd zijn, bijvoorbeeld door vandalisme of gewoonweg niet meer passen bij het gebouw, omdat deze verouderd is.